מאמרים

לקויות למידה


דיסלקציה, דיסגרפיה, הפרעת קשב וריכוז, קושי בפעילות מוטורית ועוד, הם חלק מהמאפיינים של לקויות למידה. לא כל לקוחת למידה מאופיינת בכל התסמינים הללו, והדבר תלוי בדרגת החומרה של לקות הלמידה. בהגדרתה, לקות למידה היא קושי בלמידה בסיסית, המשפיעה בהמשך על תחומי הלימוד השונים, עם קשיים בולטים בהתמודדות עימם. במישור הרגשי, במיוחד אם מדובר בלקוי למידה מגיל צעיר, הוא סובל מדימוי עצמי נמוך ומתחושת כשלון לנוכח חוסר היכולת לעמוד במטלות, גם לכאורה פשוטות.

על לקויות למידה, הורים וילדים

הורים רבים שואפים למצוינות בקרב ילדיהם, ובמקרים של לקויות למידה המאובחנות אצל הילד, ובעיקר טרם האבחון, דוחפים את הילד להצטיין בלימודים, מתוסכלים מקצב ההתקדמות האיטי שלו, ולא מודעים לעבודה כי הילד זקוק לחיזוקים, וכי הקושי נובע מבעיה ולא מעצלנות או איטיות אינטליגנטית. האבחון מתבצע בדרך כלל לאחר שמערכת החינוך ממליצה לעשות כך, או ההורים עצמם, שמרגישים שיש אי תקינות בקושי הלימודי הרב של ילדם, שהוא הרבה מעבר לממוצע.

מאבחנים ופועלים

האבחון כולל מבחנים דידקטיים הבודקים אפשרות הפרעת קשב וריכוז, יכולת מוטורית, ויזואלית וחושית, הבנת הנקרא, התמודדות עם מטלות שונות, מבחן קריאה , התבטאות בעל פה ועוד. בנוסף, נאמד המימד הרגשי הנפשי, וההשלכות של לקות הלמידה על הילד במישורים פסיכולוגיים, חברתיים ולימודיים. לאחר האבחון המקיף, קוגניטיבי ודידקטי, מקבלים ההורים סיכום הממצאים והמלצות להמשך הדרך, על מנת לסייע לילד להתקדם ולשפר את מיומנויות הלמידה שלו, וכפועל יוצא מכך גם את ההישגים.

מילת המפתח - עידוד

על הורים רבים להבין, כי ילדים עם לקויות למידה חשים מנודים ושונים מחבריהם לכתה, בשל חוסר היכולת שלהם להצליח במקומות בהם חבריהם מצליחים ובקלות. עד מהרה מודבקים אליהם תארים כמו מפסידן, עצלן, טיפש ועוד, הגורמים לילד בעיות רגשיות קשות, בנוסף לקושי הניכר בלימודים. לכן, בנוסף לתרפיות והכלים שמקבלים ההורים והילדים ומטרתם הקלה וסיוע לילד בפיתוח יכולותיו הלימודיות, על ההורים לחזק את הילד במישור הרגשי, להעניק לו חום ואהבה, ובעיקר את התחושה כי כל מה שמתרחש, אינו באשמתו.